Tuesday, October 22, 2013

SEBENARNYA SAYA ISTERI DIA - BAB 3

BAB 3
"TAK angkat call pun," rungut Farish di dalam hati. Dia memandang lama ke skrin telefon bimbitnya. Hampir empat kali dia membuat panggilan kepada Syaf namun semuanya tidak berangkat. Dia mengeluh perlahan dan melangkah ke arah tetamu-tetamu yang mula mengerumuni Raimy dan adiknya itu. Sesi memotong kek sedang berlangsung.
                "Thanks sebab sudi datang. Hope kau orang semua enjoy dengan party ni," ucap Raimy dengan senyuman. Adiknya Raina hanya mengangguk tanpa memberikan ucapan. Farish sekadar tersenyum memandang mereka berdua. Hatinya masih dilanda gelisah. Ke mana pulak perginya Syaf ni? Rasanya tadi ada lagi kereta dia kat depan rumah. Hendak bertanyakan kepada Raimy, dia masih sibuk melayan tetamu. Akhirnya Farish sekadar mengambil minuman dan duduk di satu sudut.


FIRASH memegang kepalanya yang berpusing-pusing dan melangkah ke katil. Baru sahaja dia hendak membaringkan tubuhnya di situ,kelibat seseorang yang terbaring di katil sedikit mengejutkannya. Firash terkedu di situ. Dia menggosok-gosok matanya perlahan. Macam kenal aje. Syaf?
                Tubuh Syaf yang separuh terbaring dan separuh lagi terkulai di birai katil direnungnya lama. Gaun labuh yang dipakai oleh gadis itu sedikit terselak menampakkan betisnya yang putih melepak. Firash menelan air liur. Dia cuba untuk tidak memandang namun otaknya sudah hilang kewarasan itu menidakkan tindakannya itu.
                Dengan langkah yang sedikit terhuyung-hayang, dia mendekati gadis itu. Diangkat separuh tubuh gadis itu yang terjatuh di lantai dan dibaringkan ke katil. Wajah gadis yang bermekap tipis itu sekali lagi mengocak nalurinya. Bibir gadis yang dioles dengan lipstik pink lembut itu diusap dengan jari.
                "Kenapa kau nampak cantik sangat ?" bisik Firash sambil ketawa kecil. Tangannya mula menarik lilitan tudung yang dipakai oleh Syaf. Sedikit kasar perlakuannya menyebabkan tudung itu hampir sahaja terkoyak.Dicampakkan tudung itu ke lantai. Rambut Syaf yang panjang separas bahu itu dicium lembut.
                Dia memandang lama ke arah tubuh gadis itu sebelum membaringkan tubuhnya di sebelah Syaf. Tubuh gadis itu dirangkul erat sebelum dia memejamkan matanya.


HAMPIR tiga puluh minit berlalu, Farish sudah tidak betah lagi untuk berada di situ lama-lama. Tambahan pula majlis itu sudah hampir menjadi party liar. Dia terperasan beberapa pelayan yang mula mengangkut botol-botol minuman keras ke meja hidangan. Terbabtut niatnya untuk menambah minuman lagi. Seakan-akan tidak percaya yang kawan baiknya itu sudah terpesong jauh. Jikalau dulu, mereka bertiga adalah kawan baik semasa zaman belajar. Ke mana sahaja mereka selalu bertiga. Namun setelah habis belajar, Raimy mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke luar negara. Mungkin juga terpengaruh dengan budaya Barat, bisiknya lagi.
                Tubuhnya yang bersandar di sofa itu digerakkan sedikit untuk menghilangkan rasa penat akibat membuat kerja lebih masa tadi. Dia bingkas bangun untuk mencari Syaf. Dia perasan yang kelibat Syaf tiada di mana-mana. Dia berjalan mendekati Raimy yang sedang bergelak ketawa dengan seorang perempuan yang berpakaian seksi.
                "Dari tadi aku cari Syaf tak jumpa. Kau nampak tak?" soalnya kepada Raimy. Raimy berhenti ketawa dan memandang Farish lama. Seketika kemudian dia mengangguk.
                "Ha, tadi aku rasa dia pergi tandas kat atas..." balas Raimy. Tiba-tiba baru sahaja dia teringatkan Syaf yang pergi ke tandas sebelumacara memotong kek tadi. Alamak! Syaf tak turun ke? Macam mana aku boleh lupa ni? Habislah plan aku tadi, bisik hatinya.
                "Oh, ye ke? Aku naik kejaplah," balas Farish lalu berjalan menghala ke tangga.
                Raimy sudah gelabah. Wajahnya sedikit pucat. Hendak halang Farish, nanti nampak sangat. Hmmm, biar sajalah. Kalau jumpa Syaf kat mana-mana sorang diri tak adalah dia syak aku, bisik hatinya lagi. Matanya hanya memandang kelibat Farish yang sudah sampai ke pelantar tangga.


"YA ALLAH, Firash, Syaf !!!"
                Firash mencelikkan sedikit kelopak matanya apabila telinganya menangkap bunyi suara yang seakan-akan menjerit. Dia merengus perlahan dan cuba menutup mata kembali kerana merasakan kepalanya yang sedikit pening. Namun suara yang memanggil namanya sedikit kuat daripada tadi itu terus sahaja menyegarkan matanya.
                Perkara pertama yang menyapa pandanga matanya ialah seraut wajah yang amat dikenalinya. Syaf? Macam mana Syaf boleh ada dengan aku ni? Mindanya cuba memproses apa yang sedang berlaku. Dia bingkas bangun dan cuba duduk bersila di katil. Selimut yang menutup tubuhnya yang tidak berbaju itu melorot jatuh.
                "Tak guna punya adik, kekasih aku sendiri pun kau rembat!" Teriakan seseorang serta tumbukan kuat terasa di pipinya. Berdengung rasa telinganya akibat tumbukan itu. Serta-merta dia palingkan wajah ke arah seseorang yang menumbuknya dengan pandangan tajam.
                "Farish? Kau kenapa?" soalnya geram. Terasa cecair hangat mengalir di celah bibirnya. Farish merenungnya dengan tajam. Masing-masing berlawan pandangan.
                "Kau boleh tanya aku kenapa? Cuba kau tengok apa yang dah kau buat???" Farish menuding jari ke arah Syaf yang masih lena tidak berkutik di sebelah Firash. Firash panar. Air liurnya ditelan kesat. Macam mana boleh jadi macam ni?
                "Errr... aku... aku tak tahu," tergagap-gagap Firash bersuara apabila menyedari apa yang sudah terjadi. Dia mengerling ke arah tubuhnya yang tidak berpakaian.
                "Aku tak sangka perangai kau seteruk ni..." sambung Farish lagi dengan nada sedikit mengendur. Hancur luluh hatinya bila melihat apa yang tidak sepatutnya berlaku. Tubuh Syaf yang sudah mula bergerak-gerak sedikit itu dipandangnya sayu. Ya Allah, sakitnya hati aku tengok dia orang berdua ni!
                "Ada apa ni?" Syaf menggosok-gosok mata dengan suara sedikit serak. Terganggu tidurnya dengan suara berbalas jeritan. Matanya menangka Farish yang merenungnya tajam.
                "Jangan buat tak tahu dengan apa yang dah berlaku," sindir Farish pada Syaf.
                Syaf yang mula menyedari sesuatu itu memandang Firash yang sedang terkocoh-kocohmemakai pakaian. Serentak itu dia memandang ke arah tubuhnya yang dibaluti selimut. Apa sebenarnya yang telah terjadi?
                "Sumpah Rish, Syaf tak tahu apa yang berlaku ni!" Syaf mula menangis. Gaun labuh yang tersingkap ke tubuhnya itu dibetulkan. Seketika matanya tertancap pada cadar berwarna lembut itu. Hampir terbeliak matanya melihat beberapa tompokan cecair berwarna di situ. Ya Allah, betulkah semua ini realiti?
                Farish mendekati Syaf. Matanya juga menghala ke arah pandangan Syaf.
                "Tak tahu apa yang dah berlaku? Kalau tak ni apa?" Farish menuding jari ke arah cadar itu.
                Syaf terdiam tanpa kata. Menggigil rasa tubuhnya di situ. Firash yang baru sahaja siap mengenakan pakaian di tubuhnya juga tersentak.
                "Kita putus!" bentak Farish dan laju menapak ke luar bilik. Tidak sanggup untuk melihat apa yang sudah berlaku di hadapan matanya itu.
                "Farish!" panggil Syaf dalam tangisan. Hampir terjelopok tubuhnya itu ke lantai.
                Firash yang melihat tubuh Syaf yang jatuh ke lantai itu sedikit tergamam. Dia tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Otaknya kosong.
                "Kau jangan dekat dengan aku!" jerit Syaf kuat apabila merasakan Firash mendekatinta.

                Firash sedikit tersentak dan berundur. Dia keliru dengan apa yang perlu dibuatnya ketika ini. Akhirnya dia meninggalkan gadis itu tanpa berkata apa-apa.

No comments:

Post a Comment