Monday, October 21, 2013

SEBENARNYA SAYA ISTERI DIA - BAB 2

BAB 2
SYAF mengeluh perlahan apabila memandang sekeliling. Dia tidak tahu untuk bergaul dengan tetamu yang datang ke sini.  Yalah, kebanyakannya berbual fasal lelaki dan kadangkala terdengar fasal kisah-kisah shopping di sana sini. Betul-betul bosan, bisiknya dalam hati.
                "Manalah Farish ni? Dah pukul sepuluh lebih dah!" rungut Syaf sambil memandang jam di pergelangan tangan. Bunyi muzik yang mula mendayu itu membuatkannya sedikit kekok. Ada yang di antara mereka yang tidak segan-silu menari. Syaf menarik nafas lemah. "Kenapalah aku boleh datang ke sini malam ni?" bisiknya lagi.
                "Syaf!" Panggilan seseorang mengejutkannya. Dia berpaling ke arah kanan. Raimy sedang membawa segelas minuman kepadanya.
                "Sorry, Syaf. Kau bosan ke?"  Raimy tersenyum manis. Dia menghulurkan gelas yang berkaki tinggi ke arah Syaf.
                "Aku tak pandailah nak bercampur dengan dia orang ni. Anyway, thanks for the drink." Syaf sedikit merungut. Minuman di gelas itu diteguk sedikit untuk menghilangkan dahaga yang bertandang. Terasa sedikit pelik apabila airitu menuruni rengkungnya namun tidak ditanyakan kepada Raimy.
                "Kau tak nak bercampur dengan dia orang pun tak apa. Aku kan ada," tutur Raimy. Matanya tidak lepas memandang Syaf yang meneguk air di gelas.
                "Kau memang ada, tapi kau kan birthday boy. Kenalah layan tetamu yang datang," sambung Syaf lagi dan meneguk sedikit lagi minuman di gelas. Raimy mula tersenyum lebar mendengar jawapan Syaf.
                "Takpe. Untuk kau, aku tak kisah."
                "Yelah tu. By the way, mana adik kau? Dari tadi aku cari, tapi tak jumpa-jumpa lagi." Syaf meliarkan matanya.
                "Ada tu... tadi dah turun tapi tak tahu pulak ke mana," balas Raimy sambil menghalakan pandangannya ke muka pintu. Kelihatan adiknya Raina sedang berjalan dengan seorang lelaki yang boleh tahan kacak. Hmmm, another boyfriend?
                "Ha, tu pun dia. Yang pakai gaun putih tu." Raimy menuding jari ke arah Raina yang sedang berjalan. Serentak dengan itu Syaf menghalakan pandangan ke arah yang ditunjukkan. Matanya tiba-tiba membulat. Bukan kerana terkejut melihat Raina, tetapi sedikit terkejut apabila melihat kelibat lelaki yang berada di sisi Raina. Firash?
                "Raina dear. Datang sini kejap," panggil Raimy sambil menarik tangan adiknya. Langkah Raina terhenti dari memandang ke arah abangnya. Serentak itu matanya turut memerhatikan perempuan yang berada di sisi abangnya. Who's she? Jangan kata ini girlfriend abangnya pula. So out of date!
                "Yes my big brother, anything can I help you?" balasnya dengan sedikit manja. Maklumlah anak bongsu, memang dimanjakan oleh abang serta ibunya. Raimy tergelak kecil mendengar kata-kata adiknya itu.
                "Kenalkan kawan abang masa kat uni dulu. Syafa Aqira," Raimy menuturkan ceria. Namun Raina hanya membuat muka seperti tiada perasaan. Huluran tangan Syaf juga tidak disambut.
                "Hai," pendek sahaja Syaf bersuara. Dia tidak kisah jika Raina tidak senang dengannya. Apa yang dikisahkan sekarangialah lelaki yang berada di sebelah Raina itu. Sudahlah memandangnya dengan pandangan tidak berkelip. Terasa sedikit berdebar pula apabila melihat renungan tajam yang dilemparkan itu.
                "Erm abang, kenalkan kawan Raina, Firash." selamba sahaja Raina menarik lengan Firash supaya rapat dengannya. Firash yang sedikit terkejut dengan perbuatan Raina cuba mengukir senyuman tawar buat Raimy. Tangannya dihulur untuk berjabat.
                "Raimy," ucap Raimy sebagai tanda perkenalan. Masing-masing kelihatan kekok untuk bercakap. Mungkin kerana kali pertama berjumpa.
                Syaf meneguk habis air di gelasnya untuk menghilangkan debar di dada. Serentak itu kedengaran seseorang memanggil Raimy dan Raina dari arah dapur. Mungkin sudah tiba masanya acara memotong kek, fikir Syaf lagi.
                "Kau buat apa kat sini?" tegur Firash pada Syaf yang sudah meletakkan gelas minuman di meja.
                Syaf berpaling memandang Firash. Kenapa dengan dia ni? Macam tak suka saja aku ada kat sini. Bukannya party dia pun!
                "Datang majlis hari jadi. Apa lagi?" balas Syaf bersahaja. Malas dia hendak melayan Firash yang seperti tidak berpuas hati dengannya. Sedangkan Firash mula terfikirkan sesuatu. Dia datang party ni tanpa Farish? Biar betul! Sudahlah ni private party!
                "Aku tak tahu pulak kau suka datang private party macam ni. So impressive." tutur Firash dengan nada jengkel. Syaf yang sedang memerhatikan makanan yang berderet di atas meja itu kembali berpaling. Tak habis lagi dia ni nak ganggu aku. Rimas betul!
                "Ikut suka akulah. Kau sibuk apasal?" balasnya dengan sedikit geram. Dia datang sini tak apa pulak... aku datang tak boleh? rungut Syaf di dalam hati. Terasa sedikit pening dengan pertanyaan dan gangguan daripada Firash, dia cuba melarikan langkah ke sudut lain.
                Firash merengus geram apabila mendengar jawapan kasar daripada mulut Syaf itu. Kalau Farish tahu dia datang ke sini, mahu berperang dunia ketiga apa! Aku tanya pun salah, getus Firash di dalam hatinya. Dia memandang Syaf yang sudah menjauhkan diri daripadanya.



'KAT MANA pulak tandas ni?' gumam Syaf di dalam hati. Matanya tertinjau-tinjau mencari tandas di rumah itu namun tidak kelihatan. Sudah dua pintu yang dibukanya. Semuanya hanya bilik stor. Takkan tak ada tandas langsung kat sini, bisiknya dalam hati.
                "Kau cari apa tu Syaf?" tegur Raimy yang muncul dari arah dapur. Di tangannya ada dua gelas minuman. Syaf yang terkejut hampir-hampir sahaja melanggar Raimy. Lelaki itu tersenyum. Dihulurkan segelas ke arah Syaf namun Syaf menolak. Raimy meletak kembali gelas yang berada di tangannya ke arah meja kecil yang ada di sudut tangga.
                "Aku cari tandas tapi tak jumpalah,"
                "Oh! Kau pergi tingkat ataslah. Tandas kat tingkat bawah ni rosak," balas Raimy sambil meneguk air.
                "Dah tu, macam mana aku nak tahu tandas tu kat mana?" tanya Syaf. Karang tak pasal-pasal pulak silap masuk bilik orang, kan haru!
                "Hmmm, kau naik atas, dan belok kanan. Situ ada bilik tetamu. Kau gunalah tandas dalam tu," balas Raimy. Syaf mengangguk perlahan tanda faham.
                "Aku pergi dululah." Syaf mendaki tangga dan meninggalkan Raimy di situ sedangkan Raimy sudah tersenyum lebar. Dia kembali ke dapur.
                Firash yang perasan akan kelibat Syaf mendaki tangga itu merenung lama. Otaknya ligat memikirkan sesuatu. Suka-suka hati dia saja naik tingkat atas, bisik Firash.
                "Hai Firash. You pandang apa tu?" tegur Raina yang baru sahaja menghampirinya dari arah belakang. Firash tidak jadi untuk memandang ke atas lalu berpalingmenghadap Raina.
                "Erm, tak ada apa-apalah," balas Firash, cuba buat muka selamba. Sekali-sekala matanya mengerling ke tingkat atas.
                "Your drink," hulur Raina kepada Firash yang dengan senyuman menggoda. Diperhatikan gelagat Firash yang sedikit tidak selesa.
                "Thanks," balas Firash lalu meneguk minuman yang dihulurkan. Dengan sekali teguk sahaja, terus gelas itu kosong.
                Raina sudah tersenyum lebar. Dia pasti perangkapnya untuk mengenakan Firash pada malam ini sudah berhasil. Susah sungguh untuk mendekati lelaki itu. Ini pun dia mengambil kesempatan atas majlis sambutan hari jadi dia dengan abangnya.
                "Jom teman I menari?" pinta Raina dengan senyuman manis. Firash yang mendengar pelawaan Raina itu terus sahaja menggeleng.
                "Sorry Raina, I tak biasalah," tolak Firash.
                Riak wajah Raina mulai berubah. Dia menggigit bibir perlahan. Sedikit kecewa dengan penolakan Firash.
                "Ala temankanlah, kejap je. Lagipun I tak de teman ni," pujuk Raina dengan penuh lembut. Firash mengeluh perlahan. Dikerlingnya tetamu yang mula menari apabila lagu-lagu bernada romantik ke udara.
                "Tapi Raina, I... " Belum sempat Firash menghabiskan ayatnya, Raina sudah menariknya ke ruang tamu. Dengan selamba kedua-dua tangan Firash diletakkan ke pinggangnya. Firash seakan-akan terkedu. Tidakpernah sekalipun dia berada rapat seperti itu dengan mana-mana perempuan.
                Bergetar naluri lelakinya bila berada rapat dengan Raina. Gadis itu seakan-akan sengaja menggodanya dengan melentikkan tubuh rapat ke tubuhnya. Dadanya mula berombak kencang. Raina yang mula merasa Firash sudah mula terhanyut  dan tergoda dengan dirinya itu meletakkan tangannya ke leher Firash untuk merangkulnya. Matanya merenung lembut ke arah Firash yang nampak kacak di matanya.
                "I'll make you happy tonight," bisik Raina dengan lembut ke telinga Firash.
                Firash seakan-akan terpukau melihat wajah Raina yang sedang merenungnya dengan pandangan menggoda. Dia mula mempamerkan senyuman. Sedikit demi sedikit minuman yang telah dicampur dengan bahan mengkhayalkan itu meresap ke dalam segala urat saraf di tubuhnya. Firash sudah mula lupa segalanya. Dirangkulnya tubuh ramping Raina dengan perasaan teruja.
                Raina sudah tersenyum lebar.


SYAF menolak pintu tandas yang terbuka dan bersandar di situ. Dia meraup mukanya yang masih basah dengan air. Kepala yang sedikit pening itu dipicit dengan jari. 'Kenapa pulak tiba-tiba rasa pening ni?" bisik hatinya.
                Dia cuba untuk melangkah namun terasa lututnya seakan-akan lemah untuk berjalan. Namun dia cuba kuatkan diri juga untuk melangkah. Sampai saja ke birai katil, kakinya sudah tidak mampu lagi untuk menanggung tubuhnya. Dia duduk sekejap di birai katil dengan menggosok mata yang mula terasa mengantuk. Pandangan yang cerah mulai terasa gelap walaupun keadaan bilik itu diterangi cahaya lampu. Tanpa sedar akhirnya tubuhnya melorot jatuh ke atas katil.


"YOU rehat kat atas ajelah," pujuk Raina lembut pada Firash yang sudah mula meracau itu.
                "Tak naklah, I nak teman you kat sini," balas Firash ketawa. Dia sudah mula lupa akan segala-galanya. Tubuhnya sedikit terhuyung-hayang walaupun tangan Raina kejap memeluk pinggangnya.
                "You temankan I kat atas, okey?" Raina menarik tangan Firash dan merekamula mendaki tangga ke tingkat atas. Namun matanya sempat menangkap  abangnya yang sedang berbual dengan seseorang di muka pintu rumah. Cepat-cepat dia menolak tubuh Firash ke atas. Tidak mahu abangnya itu menangkap perbuatannya ketika ini. Firash yang sudah separa sedar itu mengikut sahaja kata-kata Raina tanpa banyak cakap.
                Sampai sahaja di tingkat atas, Raina menolak tubuh Firash ke dalam bilik tetamu. Tangan Firash yang masih memeluk pinggangnya itu dirungkaikan. Dia perlu turun ke bawah semula untuk sesi memotong kek. Jika dia berada bersama Firash di situ tentulah abangnya akan tercari-cari akan kelibatnya.

                "You tunggu I, ye? I nak turun kejap," pesan Raina kepada Firash yang sudah melangkah ke arah katil. Tanpa memerhatikan keadaan bilik itu, Raina menutup rapat pintu bilik tetamu lalu turun ke tingkat bawah. Hatinya berbunga ceria. Tidak sabar rasanya untukmeluangkan masa dengan lelaki itu nanti!

No comments:

Post a Comment