Friday, April 13, 2012

SAHABAT SUSAH SENANG..,,,,

Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun setelah aku mati. Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulurkan tangan kepada sahabat-sahabatku untuk berkenalan, kerana aku akan merasa senang. Semakin banyak aku perolehi sahabat, aku semakin percaya diri. Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. Padahal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka. Kalau duka melanda, aku sering bertanya siapakah yang sudi menjadi sahabatku? Dikala aku senang, sudah biasa bahawa banyak orang yang akan iri hati, namun bila giliran aku susah merekapun bertepuk tangan. Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik. Namun ketika musibah menimpaku, ku dapati mereka tak ubah seperti roda zaman yang tak mahu bersahabat dengan keadaan. Jika aku menjauhkan diri dari mereka, mereka mencemuhku dan jika aku sakit, tak seorang pun yang dtg menjengukku. Jika hidupku berlumur kebahagiaan, banyak orang iri hati, jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai. Bila tak ku temukan sahabat2 yang takwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang-orang jahat. Duduk sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah lebih baik daripada bersahabat dengan kawan yang harus ku waspadai.


Sepanjang usiaku yang semakin meningkat, belum pernah aku bertemu di dunia ini sahabat yang sejati. Aku tinggalkan orang2 bodoh kerana banyak kejelekannya dan ku tinggalkan orang2 mulia kerana sedikit benar kebaikannya. Kawan yang tak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan. Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah. Sepanjang hidupku aku berjuang keras mencari sahabat sejati sehinggalah pencarian itu melenakan aku. Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa dengki hatiku lega, jiwaku bebas dari bara permusuhan. Ketika musuhku berada di hadapanku, aku menghormatinya. Semua itu ku lakukan agar dapat menjaga diriku dari kejahatan. Aku nampakkan keramahanku, kesopananku dan rasa persahabatanku kepada orang2 yang ku benci, sebagaimana ku nampakkan hal itu kepada orang2 yang kucintai.... Mudah-mudahan anjing-anjing itu dapat bersahabat denganku, kerana bagiku dunia ini sudah hampa dari manusia. Sehina-hinanya anjing, ia masih dapat menunjukkan jalan untuk majikannya yang tersesat, tidak seperti manusia2 jahat yang selamanya tak akan memberi petunjuk. Selamatkanlah dirimu, jaga lidahmu baik-baik, tentu kamu akan bahagia walaupun kamu terpaksa hidup sendiri. Tak semua orang yang engkau cintai akan mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tak sopan. Jika cinta suci tak datang dari tabiatnya, maka tak ada gunanya cinta yang dibuat-buat. Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampak cinta setelah dicintai. Dia akan memungkiri jalinan cinta yang telah terbentuk dan akan menampakkan hal-hal yang kelmarin menjadi rahsia. Selamat tinggal dunia jika atasnya tidak ada lagi sahabat yang jujur dan menepati janji.


p/s :    SAHABAT YG BAIK LEBIH MAHAL DARI SEGUNUNG EMAS PERMATA.

No comments:

Post a Comment